Οι αγορές πιέζουν και στην Ευρωζώνη «βγήκαν μαχαίρια»


Πολιτικές διαστάσεις εκλαμβάνει η κρίση στην Ευρωζώνη, την ώρα που οι επενδυτές εμφανίζονται ασυγκίνητοι στις προσπάθειες στήριξης των υπερχρεωμένων χωρών. Με τα ομόλογα στον «πυρήνα» της Ευρωζώνης να μη μένουν πλέον ούτε εκείνα αλώβητα από την κρίση χρέους, οι πολιτικοί στρέφουν τις ελπίδες τους στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, που ελπίζουν ότι σήμερα θα ανακοινώσει νέο πρόγραμμα αγοράς ομολόγων. Μάλιστα, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, δήλωνε χθες «σίγουρος ότι η ΕΚΤ αναλύει την κατάσταση και θα πάρει τις αποφάσεις που χρειάζονται για να εγγυηθεί τη σταθερότητα της Ευρωζώνης».

Ωστόσο, η κρίση διαιωνίζεται. Και στο μεταξύ, φαίνεται πως έχουν ήδη αρχίσει να «βγαίνουν τα μαχαίρια», στους κόλπους της Ε.Ε., με χαρακτηριστικό παράδειγμα την Ισπανίδα υπουργό Οικονομικών, Ελένα Σαλγάδο, η οποία, σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais, κατηγόρησε προχθές την καγκελάριο της Γερμανίας, Αγκελα Μέρκελ, και τον Γάλλο πρόεδρο, Νικολά Σαρκοζί, ότι αποσταθεροποίησαν τις αγορές με την πρότασή τους για μόνιμο μηχανισμό διαχείρισης κρίσεων. Η εφημερίδα Financial Times Deutschland έφερε χθες τον Ιρλανδό υπουργό Δικαιοσύνης, Ντέρμοτ Αχέρν, να κατηγορεί την ΕΚΤ ότι εξώθησε τη χώρα του στην απόφαση να ζητήσει στήριξη, χωρίς να έχει ευκαιρία να αποτιμήσει σωστά τη διαδικασία. Από την πλευρά του, ο υπουργός Οικονομικών της Βρετανίας, Τζορτζ Οσμπορν, «επαιρόταν» την ίδια ώρα για την επιλογή της χώρας του να μη συμμετέχει στην Ευρωζώνη.

Από την πλευρά του, ο Ισπανός πρωθυπουργός, Χοσέ Λουίς Θαπατέρο, ακύρωσε χθες το ταξίδι του στην Αργεντινή «για να επικεντρωθεί στα προβλήματα της χώρας», η οποία συνεχίζει τις εντατικές προσπάθειες να πείσει τους επενδυτές πως δεν χρειάζεται στήριξη. Ο κ. Θαπατέρο εξήγγειλε χθες σχέδια που «ευνοούν τις οικονομικές επενδύσεις, την απασχόληση και ιδιαίτερα τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Αυτά περιλαμβάνουν την εν μέρει ιδιωτικοποίηση των κρατικών λαχείων και των αεροδρομίων της χώρας, αλλά και την κατάργηση –ένα χρόνο από την υιοθέτησή του– του ειδικού επιδόματος μακροχρόνιας ανεργίας για τα περίπου 70.000 άτομα που είχαν απολέσει το δικαίωμα επιδόματος μετά δύο χρόνια στην ανεργία. Η ισπανική κυβέρνηση προτίθεται να πωλήσει το 30% των κρατικών λαχείων και το 49% των αεροδρομίων και των υπηρεσιών τους.

Σε ιδιώτες

Σύμφωνα με τον κ. Θαπατέρο, το αεροδρόμιο Barajas στη Μαδρίτη και το El Prat στη Βαρκελώνη –είναι τα δύο μεγαλύτερα της χώρας, που μάλιστα πρόσφατα επεκτάθηκαν και ανακαινίσθηκαν για να ανταποκριθούν στην αύξηση της ζήτησης, την οποία προσδοκούσε η χώρα για τα επόμενα χρόνια– θα δοθούν προς διαχείριση σε ιδιώτες, είτε βάσει αδειοδότησης είτε με τη μορφή εκχώρησης εκμετάλλευσης. Η δε ΑΕΝΑ, η εταιρεία που εκμεταλλεύεται σήμερα τα αεροδρόμια, υπολογίζεται ότι ίσως μπορέσει να αποτιμηθεί στα 30 δισ. ευρώ.

Στο μεταξύ, η κρίση πυροδοτεί σενάρια που έμοιαζαν αδιανόητα μέχρι πολύ πρόσφατα. Τους «τεράστιους» κινδύνους που αντιμετωπίζει το ευρώ επικαλείται ο οικονομικός σύμβουλος της γερμανικής κυβέρνησης, Πέτερ Μπόφινγκερ. Οπως δήλωσε στον γερμανικό τηλεοπτικό σταθμό NTV, ο κ. Μπόφινγκερ, μέλος της επιτροπής «σοφών» της γερμανικής κυβέρνησης, «θεωρώ αποφασιστικής σημασίας να αναρωτηθούμε αν θέλουμε να συνεχίσουμε ή όχι να έχουμε το ευρώ. Πρέπει να κάνουμε αυτή τη συζήτηση γιατί πρέπει να αναρωτηθούμε αν βρίσκουμε πως αξίζει τον κόπο να το υπερασπισθούμε». Η συζήτηση έχει ήδη ανοίξει στη Γερμανία, όπου πολλά δημοσιεύματα θέτουν πλέον ανοιχτά τις επιλογές που έχει η χώρα, εντός ή και εκτός της Ευρωζώνης…

Τρία εναλλακτικά σενάρια για την αντιμετώπιση της κρίσης χρέους

Advertisements

Περί massmeeting
media, politics, etc....

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: