Eυρωεκλογές: Δύσκολο προϊόν για τα media

  • Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, Κυριακή 31 Μαΐου 2009

  • Της ΒΑΛΙΑΣ ΚΑΪΜΑΚΗ
  • Σύμφωνα με το ηλεκτρονικό περιοδικό «Opinion Corner», το μεγάλο ερώτημα για τα μέσα ενημέρωσης είναι το κατά πόσον είναι δύσκολο να «πουλήσεις μιντιακά τις εκλογές».

Σε όλες τις χώρες τα συνθήματα καλούν τους πολίτες στις ευρωεκλογές. Πολλοί, όμως, γυρίζουν την πλάτη

Σε όλες τις χώρες τα συνθήματα καλούν τους πολίτες στις ευρωεκλογές. Πολλοί, όμως, γυρίζουν την πλάτη

Υστερα από έρευνα που έκανε το περιοδικό ανάμεσα στους ανταποκριτές μεγάλων ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης, στις Βρυξέλλες, τα συμπεράσματα φαίνεται να συγκλίνουν λίγο ως πολύ. «Οι ευρωεκλογές πρέπει να είναι η γιορτή της δημοκρατίας σε ολόκληρη την ήπειρο», σχολιάζει ο αρχισυντάκτης Γκάρεθ Χάρντινγκ. Και συνεχίζει: «Οι δημοσιογράφοι έχουν ρόλο κλειδί στο πώς οι πολίτες αντιλαμβάνονται το Ευρωκοινοβούλιο. Είναι όμως πράγματι ο ρόλος των μέσων ενημέρωσης να «επιμορφώνουν» το ακροατήριο και να κάνουν το ΕΚ να μοιάζει πιο γοητευτικό;»

*Εκτός εκλογικής περιόδου, ελάχιστοι πηχυαίοι τίτλοι αναφέρονται στις «βαρετές» ολομέλειες και εκθέσεις. Και στις ακόμα πιο βαρετές «θεσμικές» προσωπικότητες του Ευρωκοινοβουλίου. Ας πάρουμε το παράδειγμα του εκάστοτε προέδρου: Ποιος από εμάς είναι ικανός να ονοματίσει κάποιους προέδρους (όπως εύκολα θα ονοματίζαμε προέδρους της Επιτροπής: Ντελόρ, Σαντέρ, Μπαρόζο); Ισως κάποιοι θυμηθούν τη Σιμόν Βέιλ, αλλά μετά… το χάος.

*Το όνομα Χανς-Γκερτ Πέτερινγκ σας λέει κάτι; Κι όμως είναι ο απερχόμενος πρόεδρος. Προϊόν «συμφωνίας» ανάμεσα στις δύο μεγάλες ευρωομάδες, τους Χριστιανοδημοκράτες και τους Σοσιαλιστές, ο πρόεδρος εναλλάσσεται στο μέσο της θητείας. Ενας «λαμπερός» πρόεδρος με ρηξικέλευθο λόγο (ελλείψει αληθινής ισχύος) θα είχε βοηθήσει πολύ περισσότερο την κάλυψη από τα ΜΜΕ.

Συνθήκη της Λισαβώνας θα δώσει πολύ μεγαλύτερες αρμοδιότητες στο Ευρωκοινοβούλιο. Κι όμως, παρ’ όλο που οι αρμοδιότητές του συνεχώς διευρύνονται από τις πρώτες εκλογές πριν από 30 χρόνια, όλο και λιγότεροι εκλογείς κάνουν τον κόπο να επιλέξουν ευρωβουλευτές. Από το 63% το 1979, πέσαμε στο 46% το 2004. Εξι μήνες πριν από τις ευρωεκλογές, λιγότεροι από ένας στους τέσσερις ευρωπαίους πολίτες γνώριζαν για την κάλπη του Ιουνίου και τη σημασία της.

*Η έλλειψη προσωπικοτήτων είναι ο ένας από τους λόγους που τα μέσα δεν ενδιαφέρονται για το Ευρωκοινοβούλιο. Ενας δεύτερος λόγος είναι η έλλειψη αμεσότητας. Ο Γιώργος Τερζής, καθηγητής στο Κολέγιο Βεσάλιους στις Βρυξέλλες, εξηγεί: «Το Κοινοβούλιο συζητά θέματα ιδιαίτερα τεχνικά και στα μίντια αρέσουν τα πιο ξεκάθαρα θέματα τύπου «καλός-κακός». Επίσης τα θέματα που συζητιούνται είναι προτάσεις της Επιτροπής, οι οποίες εάν γίνουν αποδεκτές θα εφαρμοστούν την επόμενη πενταετία, ενώ τα μίντια προτιμούν αμεσότερες ειδήσεις».

Ζαν Κατρεμέρ, ανταποκριτής της γαλλικής «Liberation» στις Βρυξέλλες, συμπληρώνει ότι «λείπουν οι πολιτικές συγκρούσεις», όπως αυτές που έχουμε συνηθίσει στα εθνικά κοινοβούλια: κυβέρνηση εναντίον αντιπολίτευσης για την καθημερινότητα.

*Συχνό φαινόμενο είναι επίσης -και σε αυτές τις εκλογές εντονότερα από ποτέ- να γίνεται μετάθεση των ευρωπαϊκών θεμάτων προς χάριν των εθνικών (ναι, δεν είναι μόνο δικό μας φαινόμενο). Αυτό διαμορφώνει και την ατζέντα των μίντια, που θεωρούν τις ευρωεκλογές «ψήφο εμπιστοσύνης» προς την κυβέρνηση. Εξάλλου, ελάχιστοι είναι οι πολίτες που ενδιαφέρονται για το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών στα υπόλοιπα κράτη-μέλη. Κι όμως, είναι η συνολική πλειοψηφία που θα διαμορφώσει πολιτική την ερχόμενη πενταετία και όχι τα επιμέρους αποτελέσματα.

*Ακόμα και τα τηλεοπτικά διαφημιστικά σποτ είναι στο ίδιο μήκος κύματος. Συζητάμε για τους παπαγάλους, αλλά πόσοι έχουν δει τα τρία σποτ του Ευρωκοινοβουλίου (τον ποδηλάτη, το δολοφόνο και τη ληστεία) με το σύνθημα : «υπάρχει πάντα χρόνος να ψηφίσεις»;

Αυτό που αξίζει να κρατήσουμε από την έρευνα είναι ότι σε ολόκληρη την Ευρώπη το πρόβλημα (εάν υπάρχει) είναι το ίδιο. Οι ευρωεκλογές είναι σημαντικές, αλλά δεν είναι «σέξι». Και όπως σημειώνει ένας ανταποκριτής, «η εφημερίδα μας είναι πεπεισμένη ότι πρέπει να καλύψουμε τις ευρωεκλογές, όπως πρέπει να καλύψουμε κι ένα αεροπορικό δυστύχημα: δεν έχουμε επιλογή».

Advertisements

Περί massmeeting
media, politics, etc....

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: